8 juni 2016 Reacties uitgeschakeld voor Thule Stir 35 Review Rugzakken

Thule Stir 35 Review

We moeten eerlijk toegeven, het Zweedse Thule kennen we voornamelijk van dakdragers, meestal dan nog ergens op een snelweg richting Dijon na de zoveelste file. Niet direct iets wat je met outdoor associeert. Maar zie, in zomer 2014 stelde Thule hun eerste technische rugzakken lijn voor aan de pers, en vandaag is hun outdoorlijn geëvolueerd naar een mooie collectie, waar de Thule Stir 35 meteen onze aandacht trok.

In hun trekkerslijn steekt de overigens fraaie Versant lijn, maar de Stir 35 uit hun hiking collectie oefende net dat tikkeltje meer aantrekkingskracht uit. Om te beginnen omdat de rugzak er erg fraai uitziet, strak. En relatief lichtgewicht met zijn 1000 gram. Dat “relatief” wordt eigenlijk absoluut lichtgewicht als je merkt hoe robust de rugzak wel is, en hoe ruim die 35 liter is. Met deze rugzak uit de “hiking” lijn kan je eigenlijk met een beetje modern slaapmateriaal makkelijk 3 seizoenen gaan trekken. En eventueel een korte winter trip erbij nemen in de Ardennen bij ons.

Het feit dat die 35 liter ruim is, komt voornamelijk door zijn eenvoudig rugpand. Er steekt géén netje of boogje of welk ingewikkeld systeem dan ook op het rugpand. Gewoon velcro en wat ademende mousse. Resultaat: perfect traploos af te stellen, de rugzak draagt dicht tegen de rug – wat hem meteen ook geschikt maakt voor klimmen en klassiek alpinisme – én de binnenkant heeft geen vervelende holte of typische banaanvorm waardoor een hoop plaats verloren gaat. Nope. De Stir 35 is gewoon één robuust volume dat volledig benut kan worden. Naast 35 liter bestaat ook 20 en 15 liter, maar omdat deze “dagrugzak” zo ruim is, en evengoed geschikt is voor trektochten kozen we voor de grootste in de serie, zodat die het meest universeel inzetbaar is.

Dat robuuste maakt de rugzak geschikt voor het ruwere werk. Of het dagelijkse verkeer, het is maar hoe je het beziet. Aan de zijkanten zijn twee (vlakke) opbergvakken voorzien waar een halve liter Nalgene nog vlot inpast. Een volle liter gaat ook, maar dat wordt toch wat proppen en je zal merken dat je ruimte naar binnen toe inneemt. Dit komt omdat deze “stretchzakken” geen stretchzakken zijn, en uit hetzelfde solide materiaal bestaan als de rest van de rugzak – wat overigens 210d nylon is. Een kort stukje elastiek houdt deze zakken onder spanning – en zorgt voor het slanke profiel als ze niet in gebruik zijn. Er kan dus minder in dan bij de ondertussen zowat standaard geworden stretch meshzakken, maar het geheel is opnieuw robuuster, want meshzakken durven wel al eens blijven haperen in doorns en zijn niet erg goed vriendjes met ijsbijlen of crampons.

De voorkant heeft een steekvak, over de hele zijde, waar je zogenaamd een regenjas in kwijt kan. Het materiaal stretcht niet en wat je in die zak kwijt kan zal vooral afhangen van hoe vol de “binnenzak” zit. Maar op zich praktisch om een wandelkaart en wat kleine spullen snel naar binnen te glijden. Zeker omdat de gecoate buitenstof best wel vrij waterdicht is. Eigenlijk is het geen extra vak, maar is het gewoon de voorkant van de rugzak, maar doordat de binnenkant in een tweede zak zit, vormt het een extra ruimte. Een echte stretch zak was misschien hier wel praktischer geweest.

Maar zie… je kan niet alles hebben, en in de plaats dus van stretch op de voorkant krijg je twee daisy chains, waar je extra materiaal aan kunt vastsjorren (crampons!). Aan diezelfde daisy chains hangen ook de zijcompressie riemen vast, die wandelstokken of ijsbijlen kunnen dragen. Een eenvoudige en discrete velcro oplossing laat dit mogelijk. Je kijkt er zo over. Zweeds design hé. Maar we kunnen het clutterless design best wel appreciëren en deze no nonsense approach maakte er ook voor dat onze voorkeur uitging naar dit model om mee te beginnen.

Onderaan de voorkant steekt een verwijderbare raincover. Op zich niet speciaal ware het niet dat ze hier toch innovatief tewerk zijn gegaan hoe de 3/4 (!) regenhoes over de rugzak moet. Thule noemt het hun StormGuard-systeem waar de regenhoes gecombineerd wordt met een waterbestendige onderkant voor een volledig weerbestendige tas. StormGuard biedt betere toegang, houdt spullen droger en is duurzamer dan een traditionele regenhoes aldus Thule. Wat ons betreft is het feit dat het buitenmateriaal merkbaar al zo goed tegen water kan het belangrijkste, en kan de regenhoes gewoon langer in de rugzak blijven zitten. En het feit dat je gewoon je rugzak op een natte ondergrond mag neerzetten zonder zorgen is natuurlijk ook erg praktisch.

Voor we het over het topvak hebben, wat dat is eigenlijk wat de rugzak hier zijn typische vormt geeft, nog even de overige accessoires overlopen. Bevestigingslusje voor een lichtje aan de voorkant, twee fijne stretchzakken op de heupriem, net eigenlijk te compact om een hedendaagse smartphone in op te bergen… want die stop je gewoon in de extra ruime meshzak op de schouderriem. Die wanneer die niet in gebruik is – noblesse oblige – discreet verdwijnt. Binnenin de rugzak zit een niet-stretch mesh zak met karabijnhaakje, groot genoeg om je portefeuille, autosleutels, smartphone en nog wat kleine spullen in op te bergen. Oh en een vertical zijrits die meteen toegang biedt in het hoofdvak. Yip het is een strakke rugzak. Zeiden we dit al? En het kan nog strakker want je kan de borstriempjes en heupgordel eraf halen, voor stadsgebruik, of rotsklimmen bijvoorbeeld.

Maar de bovenkant dus. Eigenlijk heeft de rugzak wel wat mee van een boodschappentas. De twee draaghendels bovenaan versterken dat beeld. Eigenlijk hadden ze de rugzak zo moeten ontwerpen, dat het draagsysteem er helemaal van af kan, en je uiteindelijk met enkel een soort van haul bag overblijft. Met wat gefoefel kan je dat ook doen, maar de onderste draagriempjes blijven permanent vastzitten, de rest kan er – ook als is het niet bedoeld – er van af.

Maar bon, de bovenkant dus. Poging drie. De zak opentrekken gebeurd extreem gemakkelijk. Door instinctief aan de voorkant te trekken, wordt het klemmetje meteen mee opengetrokken, wat het snoertouw doet vieren. Opspannen is gewoon aan het touwtje trekken. Er is géén toplid. En het is ook géén rolltop. Je snoert de bovenkant bijeen, en dan is er een piepklein flapje dat je over het toegesnoerde gat klapt – en met een mooie metalen haakje vasthaakt in één van de slots achteraan de rugzak. Op zich wel goed, want je kan verbazend veel onder dat mini flapje kwijt (denk opnieuw aan crampons, of een dun klimtouw – dat ook nog eens extra vastgezet kan worden met die compressieriempjes).

Maar helemaal overtuigd zijn we niet. Ja het systeem is praktisch en erg slim in elkaar gezet. Maar uiteindelijk zit je toch met een gat bovenaan, dat met een kleiner flapje wordt afgedekt. Regen vindt zijn weg makkelijker naar binnen dan bij een klassiek design (met toplid) dunkt ons. Wat op zich wel zonde is gezien de overige buitenstof op zich al erg waterdicht is, en je dan uiteindelijk toch de regenhoes nodig hebt om vooral de bovenkant waterdicht te maken. En tweede intrinsiek nadeel is dat je natuurlijk niet kunt overloaden zoals met een floating toplid – maar zoals gezegd kan je toch nog wel redelijk wat klemmen onder dat flapje.

Het resultaat mag er zijn. Stevig, praktisch. Lichtgewicht. Erg veelzijdig inzetbaar, zowel veelzijdig in de zin van geschikt voor veel outdoorsporten, gaande van wandelen tot trekken en klimmen, als veelzijdig in net zo goed bruikbaar in de stad. Mooi design en strak, er hangt werkelijk niets teveel aan terwijl de rugzak toch erg volledig is. Deze zomer gaat de Thule Stir 35 mee naar de Alpen. Dat zegt al veel.

119 EUR
www.thule.com

Reacties afgesloten