De eerste keer… tips?

Home Forums Hiking.be De eerste keer… tips?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Caers bart 1 week, 1 dag geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

LukeBantam
    Bijdrager

Goeiedag,

Mijn scoutende zonen (17-18) nodigen hun papa uit op een huttentocht…
    Wij zijn wandelaars, maar geen kampeerders, zoeken dus formule met hutten met waard. geen tenten of gamellen.

vr 23 juni vertrekken
    di 27 juni terugrijden
    twee dagen rijden
    drie dagen stappen
    Moelijkheidsgraad
    500 m hoogteverschil eens IN de bergen, is wel limiet

wààr

maakt weinig écht uit
    hetgeen met de auto en/of locaal vervoer/zetellift goed bereikbaar is: A-D-F-CH-I-SLO
    taal geen probleem (al pas ik voor RhetoRomanisch)

formule
    ik dacht aan een systeem van hut tot hut
    gebruik van hut accomodatie (bed, sani?) en eten
    dus een soort hut met waard en bij voorkeur catering
    IGN/stafkaarten etc geen probleem

extra
    ik denk eraan onze – onvermoeibare – beagle mee te nemen
    maar ik ben me niet bewust hoe hondvriendelijk dat soort infrastructuur is
    als het qua hondvriendelijke plekken eerder een last dan een plezier is, zien we er natuurlijk van af om Iago mee te nemen

Dit forum werd mij hevig aangeraden, ben beniwuwd naar de tips

Bij voorbaat dank

Caers bart
    Bijdrager

Aan slechts 500 hoogtemeters per dag zit je redelijk snel, zeker in bergachtige gebieden. Ik zou dus ergens voor het middelgebergte of uitlopers van het hooggebergte kiezen. Zwarte Woud, de Harz, het Sauerland, het Thüringer Woud, de Vogezen, het Centraal Massief, de Jura,…
    Kan je niet echt tips geven waar of hoe omdat ik zelf meestal met de tent trek. Ik was eerder in Zweden waar het zeker mogelijk is, maar dan ben je al aan het vliegen.

http://www.caersbart.be

Serrel
    Bijdrager

Zoals Bart al aangeeft: In Frankrijk: Vogezen, Jura, Parc regional du Morvan, eventueel net onder meer van Geneve tot Chamonix (maar dan ga je snel boven de 500 htm). Iets verder: massif des Bauges en Chartreuze. Dan moet je al wel op 10 uur reistijd rekenen.
    500 m hoogte verschil is wel krap, dat haal je zelfs makkelijk in de ardennen.
    Je wil ook nog eens een lus, waarbij je de derde dag terug arriveert aan je vertrekpunt (tenzij je via openbaar vervoer terug gaat)

Als je je regio hebt gekozen kan je contact opnemen met de tourist info aldaar voor een overzicht van de hutten, of de website van de regio en dan naar downloads.
    De IGN website met franse topo kaarten voor je tochtplanning vindt je hier:
    https://www.geoportail.gouv.fr/donnees/carte-ign?c=0.05865856649689882,49.25923642387389&z=0.0027465820312487362&l=GEOGRAPHICALGRIDSYSTEMS.MAPS.3D::GEOPORTAIL:OGC:WMTS==aggregate(1)&permalink=yes
    Eerst de juiste kaart selecteren (links) carte topographique IGN

Raadpleeg het regelement van het natuurpark en de hut regels voor je hond.

frederik_j
    Bijdrager

Hi ke en anderen, mag ik hier effe naadloos op inspelen: laatste dagen heb ik op buitenlandse fora zitten zoek naar een haalbare huttentocht voor ons gezin (t zal de periode van het jaar zijn zekers) en ik concludeerde dat dit gebied een relatief eenvoudige, doch belonende, toch toelaat : http://www.virgental.at/bergabenteuer/hoehenwege/lasoerling-hoehenweg.html

Kent iemand dit gebied? Luke, misschien moet je dit ook eens bekijken. Zou redelijk haalbaar zijn voor “familien”

Groeten
    Free

Caers bart
    Bijdrager

Op deze site misschien

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.