De Belgische Wandel en Outdoor Website Inloggen | Registreren | Hiking.be | Zoeken | Help
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/2  >   >> Reageer op dit bericht
Mercantour
29/05/2006 13:58:02
Veteraan
6280 berichten
° 1/01/2002
Hey,

Mijn vriendin en ik gaan begin Juli een meerdaagse trektocht doen door 'Parc du Mercantour' in Zuid Frankrijk. We zullen de GR5 - GR52 volgen en we zouden dit doen met ons tentje.

Heeft iemand reeds ervaring met deze route? Alle tips ivm met moeilijkheidsgraad - overnachting (wildkamperen ??) en eventuele dorpjes op de route zijn welkom...

Heb namelijk nog geen wandelervaring in de Maritieme Alpen....

Alvast Bedankt
Re: Mercantour
29/05/2006 14:33:15
Veteraan
267 berichten
° 18/01/2005
Rosmeer
Hoi,

Ik heb een jaar of drie geleden rondgewandeld door de Mercantour. Van de route die we toen gewandeld hebben herinner ik me vooral het koninginnestuk Ref Madonne Fenestre-Ref de Nice-Ref de Merveilles, maar ik kan de hele tocht wel eens terug opsnorren als je wilt. Wildkamperen in het park is verboden (en wordt gecontroleerd), er zijn genoeg refuges.
Groetjes en veel succes!
PS: Wij hadden heel veel slecht weer. Hopelijk hebben jullie meer geluk!
29/05/2006 15:03:50
Veteraan
33 berichten
° 15/04/2006
hmm..wildkamperen verboden, das een tegenvaller. Ik had vernomen dat het in het park, onder bepaalde voorwaarden, was toegestaan. Zijn de routes van refuge naar refuge ergens uitgestippeld op internet ? Of hebben jullie het gewoon op de kaart bekeken...

Grtjs
29/05/2006 15:27:57
Veteraan
267 berichten
° 18/01/2005
Rosmeer
We bekeken de wandelingen gewoon op de kaart. er is wel een GR gids van, die ook handig is natuurlijk.
29/05/2006 15:58:20
Veteraan
524 berichten
° 30/07/2005
Bevoorrading : Je kan inkopen doen in Menton, Nice of Sospel, dat zijn de grotere plaatsen waarlangs je komt. In het Alpengedeelte biedt St-Dalmas-de-Valdeblore inkoopmogelijkheden en ook in Le Boréon, Utelle en Levens zijn in principe bevoorradingspunten.
Wildkamperen : Ik heb gebivakeerd in de buurt van de Baisse de Basto rond 2700 meter. Nu ik herinner het me niet zo zeer maar ik denk dat dat eerder een noodkampeerplek was. De bedoeling was om de Refuge des Merveilles te bereiken en de aard van het pad was zodanig (erg veel grote rotsblokken overklimmen) dat je behoorlijk traag vordert waardoor ik wat verrast werd door de nacht. Anders had ik zeker daar niet overnacht zo hoog. Ik probeer nl altijd het principe aan te houden van 'go high, sleep low', niet omwille van de ijle lucht maar omwille van mogelijke vriestemperaturen en angst voor de gevaren bij onweer op zulke hoogte. Hou er dus best rekening mee dat hoewel de afstanden op de kaart niet groot lijken je mogelijk behoorlijk traag vordert tussen La Madone-de-Fenestre en de Refuge des Merveilles. Dat verbod op wildkameren heeft wellicht ook te maken dat je in het Parc des Merveilles door een erg kwetsbaar gebied trekt met om sommige plaatsen primitieve muurschilderingen op de rotsen.
Er is een gemeentecamping in Sospel in het centrum maar ze is enkel open in juli en aug dacht ik. Er zijn daar ook een stuk of 3 privécampings, allen op ongeveer 2 km van Sospel langs een asfaltweg. In Menton is een populaire tentjescamping, bereikbaar te voet via een lange trap.
De warme invloed van de Middellandse Zee valt volledig weg na een paar uren wandelen ten noorden van Sospel. Ondanks de nabijheid van de MZ moet je dus echt wel op alpiene weersomstandigheden zijn voorzien. Het stuk van St-Dalmas-de-Valdeblore tot de Refuge des Merveilles is echt een prachtig wild stuk Alpen met afgelegen bergmeertjes en ruw gebergte. Veel kans dat je hier ook gemzen kan observeren of ander klein wild zoals hermelijn. Dit deel vraagt in 'normale omstandigheden' geen klimmateriaal maar er zitten desondanks toch wel enkele korte steile stukjes tussen waarbij je je passen wat moet negociëren.
Deze tocht duurt gemiddeld een week en het hele traject is beschreven in 1 topogids (Tinée Vésubie Vallée des Merveilles), zie de catologus van FFRP. Een sfeerbeeld en wandelverslag over de Mercantour vind je ook in het tijdschrift Op Weg, nr 6 van 2005, geschreven door enkele regulars hier op het forum ( de mannen die nu in Bolivië rondtrekken).
Grtz
29/05/2006 19:51:20
Veteraan
33 berichten
° 15/04/2006
Alvast bedankt voor de info,

Wij gaan waarschijnlijk vertrekken in het NO van het park: Larche - Bousiéyas - Roya - Gite de longon - St Dalmas Valdeblore - Le Boréon - Refuge de Nice

Ik heb reeds tochten gedaan adhv gites, maar dit was in september, toen was reservering helemaal niet nodig. Nu gaan we eerste week van Juli...is er gevaar dat die refuges dan volzet zijn ?

Grz
29/05/2006 20:02:00
Veteraan
33 berichten
° 15/04/2006
moet dus het NW zijn ipv NO :)
29/05/2006 22:42:46
Veteraan
267 berichten
° 18/01/2005
Rosmeer
De eerste week van juli zal het nog rustig zijn: de Fransen hebben dan nog geen vakantie. Wij waren toen met een groep van negen, reserveerden gewoon de dag ervoor naar de volgende refuge. Dat was nooit een probleem (t was wel eind augustus).
30/05/2006 10:32:02
Veteraan
516 berichten
° 10/05/2005
Wijnegem

Ik wil Funky Donky en Flip niet tegenspreken, maar toen wij er twee jaar geleden waren stond er bij de grens van de Mercantour een bord waarop duidelijk staat dat bivakkeren wel degelijk is toegelaten, kamperen (langere tijd) niet. Je moet wel op minstens een uur stappen van de rand van het park zijn en je tent mag er maar tussen bepaalde uren staan (van 18u tot 9u als ik me niet vergis). Wij hebben er 3 nachten probleemloos gebivakkeerd. We moesten ook wel, want de refuges waren nog niet open (einde mei).

Veel plezier

30/05/2006 11:38:14
Veteraan
33 berichten
° 15/04/2006
Zoiets had ik ook vernomen ja... Maar in denk eerder dat het MAXIMUM een uur verwijderd van de rand van het park moet zijn, en niet minimum!
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/2  >   >> Reageer op dit bericht