Ik ben Bram en ben nieuw op dit forum...
Ik zat met de volgende vraag: begin september zou ik naar de centrale Pyreneeën trekken om daar twee weken een stukje HRP te doen. Ik ben niet geheel onervaren, heb hier en daar in Oostenrijk, Tatra (Tsjechië), Jotunheimen (Noorwegen) en nog wat Maritieme Alpen (Mercantour) als de gewone Franse Alpen gedaan telkens trekkings van minstens een week tot twee weken of iets meer. Telkens ook al bivakkerend. Maar ervaring met sneeuwvelden oversteken heb ik niet. Nu weet ik dat er in dat gebied hier en daar wel sneeuwvelden liggen, en dat het weer in september vanalles kan doen. Sowieso heb ik het volgende in gedachten, als het weer aan de Franse kant tegen zou vallen, ga ik naar de Spaanse kant. Eventueel crampons en pikkel meenemen voor het veiligste? Hier ben ik niet zo happig op, daar het een pak extra gewicht zou betekenen.
Wat zijn jullie bedenkingen?
overigens ben ik nog op zoek naar een reisgezel daar de persoon waar ik mee ging wegvalt.
Re: HRP Pyreneeën in September met middelmatige ervaring.
Bram,
als je je aan het klassieke HRP traject wil houden
in het centrale gedeelte,
zit je het merendeel van de tocht toch al langs spaanse kant.
Pickel en stijgijzers zou ik thuis laten.
Natuurlijk kan het sneeuwen maar heel dikwijls is dat ,voorlopig nog, tijdelijke sneeuw.
Twee eigen tochten die in de buurt komen (dikwijls afwijkend van het HRP traject): Onderdompelen in de Pyreneeën De ontbrekende 'bijna HRP' schakel Gédre-Luchon
Over het algemeen zitten er geen technische stukken tussen
Je moet wel je plan kunnen trekken.
Ik maak er een zaak van om zoveel mogelijk zelfvoorzienend rond te trekken en neem dus al mijn eten mee.
Mocht je niemand vinden, het is een mooi gebied om de confrontatie met jezelf aan te gaan
Boeiend om lezen is het verhaal van willem: Pyreneeënoversteek
Je mailt me maar (zie blog)als je meer wil weten.
Zoals hierboven aangehaald: je ervaring met trektochten moet zeker volstaan om de HRP te volgen. Zorg dat je voldoende overweg kan met kaart en kompas. Ik heb vorig jaar het deel tussen Hendaye en Luchon gestapt, en daar was slechts één lastige etappe - en dat dan nog door verwarring in de signalisatie. Die etappe staat hier op 't forum beschreven - zoek iets met col inferieur de literole. DUS: schiet u naar een reisboekenwinkel, koop een paar aaneensluitende cartes de randonnées of mapas excursionistas 1/50.000, reserveer treintickets en geniet van de reis : )
Als het sneeuwveld te link is; omdraaien en omlopen. Is nog altijd veiliger dan uitglijden op een stijl stuk.
Hou het weer in het oog de weken voor je vertrekt. Als er dan een meter sneeuw valt zijn pickel en stijgijzers noodzakelijk. Of je doet een lager route.
Als geen melding is van hopen sneeuw zou ik die dingen niet meenemen. Je kan ook alleen een lichtgewicht pickel meenemen. Ga je dan toch een sneeuwveld over kan je voetje-kap techniek toepassen.
Hoi bram, als je nog steeds een reisgenoot zoekt ben ik wel geïnteresseerd. je kunt me een mailtje sturen op mathieuserruys@gmail.com mocht je zin hebben (zo kun je ook mn facebook vinden). ik beschik over een goede tent (tarptent scarp 2) die ik gekocht heb voor een 2weekse in jotunheimen, maar deze is jammergenoeg afgeschaft omdat mijn reisgenoot ook niet meer meekon :)
graag zou ik dit tentje deze zomer nog eens uittesten! ik ging vorigj aar solo hiken, maar ik kan het precies nog niet zo goed aan, dus daar ben ik wat argwaan tegenover geworden, vandaar de vraag of je nog iemand nodig hebt in de pyreneeen!
liften zie ik ook erg goed zitten, ik ben nog een student en heb niet zo'n gigantisch budget !
laat maar wat weten
Mathieu
Voor Frankrijk: http://france.meteofrance.com/france/montagne > daar kan je sneeuwhoogte zeker opzoeken: zie onderaan links 'hauteur de neige hors piste'. Het is een indicatie maar zeker niet heilig. Voor Spanje: http://www.aemet.es/fr/eltiempo/prediccion/montana (sneeuwhoogtes daar niet gevonden, lawinebulletins zijn al begin mei gestopt).
Eigenlijk ga je beter af door het lezen van diverse verslagen en bekijken van fotoalbums om te zien waar je nog sneeuw kan verwachten. In september is de kans op sneeuwvelden nog heel klein, tenzij er midden de zomer opeens sneeuw valt (bij slecht weer best mogelijk).