Hiking.be
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/1 >>   >  Reageer op dit bericht
Hoogalpiene bivaktocht: Haute Route Chamonix-Zermatt & Monte Rosa? 5/02/2010 18:58:19
Debbie & Ivo Quote
Veteraan
1226 berichten
sinds 13/01/2004
Volgende zomer plannen we een 5-daagse (intensieve) hooggebergtecursus in de regio van de Mont Blanc en zouden daarna op zelfstandige basis ervaring willen opdoen in het hoogalpien terrein. Uiteraard zouden we graag onze klassieke bivaktocht combineren met eenvoudige gletjseroversteken en beklimmingen.
Ik vroeg me af welke regio van de Alpen daarvoor het meest geschikt is en bovendien makkelijk bereikbaar is vanuit Chamonix. Periode is eerste twee weken van september.
Ik dacht zelf aan combinatie Vanoise - Gran Paradisio maar daar mag je maar beperkt bivakkeren en er zijn misschien betere opties (Ecrins, Monte Rosa...)? Iemand suggesties?

Debbie
You can't build a reputation on what you are going to do. 
Re: Hoogalpiene bivaktocht voor beginners 6/02/2010 16:28:23
braet peter Quote
Hiker
5 berichten
sinds 6/03/2009
Gran Paradiso lijkt mij een zeer goede keuze.
Heb deze tocht ook als eerste 4000-er gedaan zonder gids en dit valt goed mee.
Is techisch niet te moeilijk, fysisch moet je natuurlijk wel in orde zijn.
En het weer, dat moet natuurlijk wel meezitten !
Veel plezier
Peter

Re: Hoogalpiene bivaktocht voor beginners 8/02/2010 13:22:35
-Koen- Quote
Veteraan
457 berichten
sinds 11/09/2005
Waarom blijf je niet in het mont blanc massief, er is daar veel te verkennen! Met het boek van J-L Laroche kan je al een hoop F's en PD's doen http://www.amazon.fr/Sommets-Mont-Blanc-Jean-Louis-Laroche/dp/2723418375 Mooie gletsjeroversteken incl bivak zijn geen probleem...

Re: Hoogalpiene bivaktocht voor beginners 8/02/2010 17:44:24
Gekko Quote

2 berichten
sinds 8/02/2010
haute route chamonix-zermatt?

Re: Hoogalpiene bivaktocht voor beginners 8/02/2010 19:14:22
Debbie & Ivo Quote
Veteraan
1226 berichten
sinds 13/01/2004
Hmm, interessante tips. Ik zal eens zien wat doenbaar is voor beginners zoals wij. Doel is alleszins om één of meerdere doorgaande trekkings te doen en ondertussen wat gletsjeroverschrijdingen of eventueel beklimmingen vanuit bivak.

Re: Hoogalpiene bivaktocht: Haute Route Chamonix-Zermatt & Monte Rosa? 10/02/2010 10:29:41
Debbie & Ivo Quote
Veteraan
1226 berichten
sinds 13/01/2004
Ik denk aan de combinatie Haute Route Chamonix - Zermatt en Monte Rosa. Iemand tips vb. (on)interessante routes, bivakgelegenheid in dit gebied, mogelijkheid tot koken in de hutten?
Zoals eerder vermeld, tocht gepland eerste helft van september en we hebben zowat 14 dagen ter beschikking.

Debbie
Re: Hoogalpiene bivaktocht: Haute Route Chamonix-Zermatt & Monte Rosa? 10/02/2010 13:42:06
Bruno M. Quote
Veteraan
328 berichten
sinds 23/12/2006
misschien eens vragen op het forum van http://www.summitpost.org

Re: Hoogalpiene bivaktocht: Haute Route Chamonix-Zermatt & Monte Rosa? 10/02/2010 15:59:09
Wouter Quote
Veteraan
127 berichten
sinds 16/10/2006
Hey,

wij hebben dit 1.5 jaar geleden gedaan:
http://www.hiking.be/forum/thread.asp?Thread=54327&Page=1&Search=Monte%20Rosa

Eerst de Haute Route, vertrokken vanuit Bourgh Saint Pierre, daarna 5 daagjes in de Monte Rosa met een resem 4000ders, daarna naar Chamonix, de 3 Mont Blanc overschrijding gedaan. Het oorspronkelijke doel was om na de Mont blanc dan via het begin van de Haute Route terug naar Bourgh Saint Pierre te gaan, waar we de auto hadden achtergelaten. Hiervoor hadden we echter een dag of 3 te weinig (we hebben er ook 2 weken gezeten). Als je de Mont Blanc eruit laat moet dit dus wel mogelijk zijn.

Omdat we al genoeg materiaal aan het meezeulen waren, en omdat we nogal hard hadden afgezien op onze vorige vakanties, gingen we van deze tocht een "luxe" vakantie maken: we hebben dus altijd in hutten geslapen, en daar ook avondmaal genomen. Ik kan je dus niets vertellen over mogelijke bivakplaatsen onderweg (als je in de buurt van de hutten wil slapen zal dit bijna altijd op gletsjers zijn), of mogelijkheden tot eigen keuken. Ik weet wel dat dit laatste aan de Italiaans kant van de Monte Rosa een stuk gemakkelijker is.

Wij hebben dit eind juli gedaan, en 2 weken erna was er dat groot ongeval op de Tacul, waar een 20tal mensen onder een afgebroken stuk ijs zijn terecht gekomen. In september ga je hier dus nog meer rekening mee moeten houden, als het er tegen dan nog niet allemaal afgevallen is natuurlijk. Ook de gletsjerspleten gaan bijna allemaal open zijn dan, zeker in de lagere regionen. Dit is goed om ze te zien, maar het kan het soms wel lastig maken om erover te geraken.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path, and leave a trail - Ralph Waldo Emerson 
Re: Hoogalpiene bivaktocht: Haute Route Chamonix-Zermatt & Monte Rosa? 16/02/2010 11:43:13
DJ Quote
Veteraan
235 berichten
sinds 10/05/2006
Een goed boekje over het Mont Blanc Massief is ook: http://www.amazon.fr/Alpinisme-plaisir-dans-Massif-Mont-Blanc/dp/2723455092/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1266316817&sr=1-2-spell
Ik heb dit boekje zelf ook maar ik heb er jammer genoeg nog niet veel zaken uit kunnen doen, hopelijk komt daar deze zomer verandering in.
www.JuMa-Adventures.be 
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/1 >>   >  Reageer op dit bericht