Hiking.be
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/2  >   >> Reageer op dit bericht
Goeie lichtgewicht B/C schoen 5/02/2010 12:44:39
Achaje Quote
Veteraan
111 berichten
sinds 13/03/2006
Ben op zoek naar een lichte B/C schoen voor gewone trekkings maar ook af en toe een gletsjer (oa Mt Blanc staat op't programma). Had Hanwag Mountain light GTX en was er tevreden van maar te klein gekocht dus kon geen dikke (lees warme) sokken aandoen.
Iemand alternatieven?
Ik heb de air revo 3.1 van Meindl gezien en die beviel me wel maar da's meer een B met een B/C-zool. Toch te doen?
Of gewoon voor een goeie B schoen gaan en universele crampons gebruiken (met lintjes)?
Om de situatie wat beter te schetsen: we doen vaak 2-daagse trekkings in de ardennen maar ook bergtochten of meerdaagse trektochten en binnenkort dus ook Mt Blanc en mss een reeks 4000-ers.
To boldly go where everyone has gone before ... 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 5/02/2010 12:55:59
daan Quote
Veteraan
635 berichten
sinds 21/11/2004
Achaje,

Ik heb deze scarpa's:
http://www.avventura.be/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_51&products_id=208
Voor het zwaardere werk heb ik ze enkel gebruikt in Corsica. Ik was toen blij dat er een stevige stootrand aan zit, en na de tocht had ik geen zwaar gevoel aan de voeten...
Morgen ga'k er een dagje mee stappen in sneeuwraketten. Eens zien wat dat geeft :-)

D

Edit: Heb ze ook eens aangehad in de winter voor een 2 daagse tocht, maar daar waren ze toch iets te zwaar voor.
hike naked, it adds color to your cheeks 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 5/02/2010 17:41:27
Babelfish Quote
Hiker
154 berichten
sinds 9/07/2009
Wanneer leren jullie het nu eens ;-) Schoenen zijn persoonlijk. Iedere fabrikant heeft zijn eigen leesten. Dus het is gewoon een kwestie van verschillende merken goed passen (in de categorie die je zoekt uiteraard anders blijf je passen, maak ook een keuze uit alleen leer of GTX dat scheelt ook weer een aantal passen) en dan weet je pas welke het meest geschikt is voor jouw voeten. Sommige fabrikanten gebruiken verschillende leesten voor verschillende modellen (bijv. dames versus heren modellen). Probeer die verschillende leesten van één fabrikant ook uit om een goed beeld te krijgen. Dit kost wel extreem veel tijd maar eenmaal gedaan ben je wel een tijdje klaar want bij de volgende schoenen weet je je in ieder geval bij welk merk je moet zijn (zo lang ze de leest niet wijzigen).

En onder een BC-schoen kan je geen flexibele stijgijzers zetten, daar heb je toch minstens een zware c.q. stugge, tegen D aanhangende, C-schoen voor nodig. Kortom onder een BC schoen zal je toch met die lintjes aan de slag moeten gaan. En met zulke jongens zou i er niet voor kiezen om een gletsjer op te gaan. Dan wil je wel iets hebben wat stabieler onder je schoen vast zit....
mvg. Sander 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 5/02/2010 19:48:37
daan Quote
Veteraan
635 berichten
sinds 21/11/2004
???

Ik vraag bij twijfel toch liever iemands mening hier, uit het niet-commerciële hiking circuit. 'k had anders al veel geld uitgegeven aan de verkopers hun adviezen.
hike naked, it adds color to your cheeks 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 6/02/2010 17:06:47
gr Quote
Veteraan
449 berichten
sinds 1/05/2007
Onder B schoenen kan je stijgijzers zetten met riempjes als je daar een flexibele bars onder steekt. Stijgijzers en schoenen zijn simpel: je stijgijzer moet flexibeler zijn dan de zool van je schoen, ander komt dat los.
Stijgijzers in de winkel worden altijd verkocht met stijve bars eronder. Niet ieder model van stijgijzer heeft een passende flexibele bar.
Als je veel met stijgijzers gaat lopen kan het beter zijn een C schoen aan te doen. Daar moet je minder mee opletten als er stijgijzers onder zitten.
D schoenen zijn overkill. Die gebruik je alleen bij ijsklimmen. Of je hebt graag een niet beweegbare zool. Hier kunnen automatische stijgijzers op,
keep walking 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 6/02/2010 19:36:43
dieter Quote
Veteraan
201 berichten
sinds 30/09/2006
Ben zelf zeer tevreden van de Lowa Tibet GTX.

Misschien wat warm in de zomer - alhoewel heb er al mee gewandeld in +30 graden en ging nog wel :).
Ook bij -10 steeds lekker warm en droog...

Nog geen stijgijzers onder gebonden maar heb me laten vertellen dat dit wel mogelijk is.

Lowa Index 2: "The perfect choice for via ferratas, steep rocky terrain and when carrying a heavy pack. Characterised by their high-cut, stable uppers with comfort padding and high traction, sure-footed sole constructions. Suited to certain types of crampons."

Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 7/02/2010 18:42:21
Andy Quote
Veteraan
60 berichten
sinds 17/03/2007
Ik heb ook de Lowa Tibet GTX en ben er zeer tevreden over alhoewel ik vorig jaar 2 dagen natte voeten had door teveel in de sneeuw te ploeteren. Dit jaar invetten ipv die chemische nickwax toestanden. Ook in de zomer bij 30 graden OK maar dan met dunnere kousen.

Ik heb hieronder wel al stijgijzers gemonteerd(de niet flexibele) en dit gaf enkel op erg steile hellingen problemen, Ik heb hiervoor zelf een blokje gemaakt waardoor ze niet meer loskomen en dit kan voorlopig blijven dienen(en ja ik weet van de metaalmoeheid maar ik kan verder,...)

Groeten
A.
moeilijk gaat ook ! 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 7/02/2010 20:12:46
dieter Quote
Veteraan
201 berichten
sinds 30/09/2006
@Andy na hoeveel jaar gebruik had je last van die natte voeten?

Heb al verscheidene keren met de mijne door de sneeuw geploeterd en nog geen enkele keer natte voeten gehad. (Ze zijn wel nog maar 1,5 jaar oud - inmiddels 3 'wintertrekkings' (van 3-4 dagen / trekking) door de sneeuw, en in de zomer door een zeer nat Noorwegen... )

Ik gebruik ook steeds nikwax impregneermiddel voor leder met goretex...

Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 8/02/2010 10:28:04
Babelfish Quote
Hiker
154 berichten
sinds 9/07/2009
daan???

Ik vraag bij twijfel toch liever iemands mening hier, uit het niet-commerciële hiking circuit. 'k had anders al veel geld uitgegeven aan de verkopers hun adviezen.

Zei ik dan dat je moet luisteren naar verkopers? Nee dat moet je zeker niet doen. Je moet zelf gewoon goed passen maar daarvoor moet je wel zelf weten waar je op moet letten. en bij het passen laat je verkopers veteren anders heb je zo geen handen meer over ;-))

Het probleem met schoenen is dat gebruiker A op merk X geen blaren loopt en gebruiker B wel blaren loopt op merk X

Goed waar moet je opletten:
Niet teveel ruimte rondom de hiel, Je hiel mag niet te veel slippen.
Je tenen moeten vrij kunnen bewegen
Je mag niet met je tenen tegen de neus van de schoen aan komen bij het afdalen
Je wreef moet gewoon kunnen doorbloeden dus die moet niet afgekneld aanvoelen.

Deze punten zijn al lastig genoeg om die in 1 schoen allemaal goed te krijgen. Je kan an ook bij een bijna perfecte schoen proberen om dunne leren inlegzooltjes onder het voetbed te leggen als bijv. je wreef toch iets te ruim zit.

Ik heb bijvoorbeeld Meindel Perfects, deze zijn breed genoeg voor mijn voorvoet en sluiten mijn hiel redelijk goed in. Echter mijn wreef had te veel ruimte waardoor ik toch een eind naar voren schoof bij het passen. Door 3 dunnen leren inlegzooltjes onder het voetbed te leggen was dit probleem opgelost en had ik een perfect passende schoen. Ik had in de C-categorie wat minder keuze uit modellen.

Gelukkig is in De B/C hoek heel veel modellen beschikbaar. En ach met deze tips c.q. pers. voorkeuren hier kan je wellicht een short-list maken. Scheelt weer passen. maar al er niets voor je voeten zit op deze short-list dan zal je toch echt verdere moeten zoeken.
mvg. Sander 
Re: Goeie lichtgewicht B/C schoen 8/02/2010 12:48:11
Achaje Quote
Veteraan
111 berichten
sinds 13/03/2006
Ik snap idd wel dat de pasvorm voor iedereen persoonlijk bekeken moet worden. Asics of Merrel passen mij vb niet, dat weet ik. het ging ook niet over de pasvorm maar eerder of er bepaalde types uitblinken in gewicht/kwaliteit bijvoorbeeld.
Mijn hanwags waren bijvoorbeeld heel licht en toch stevig én op de Gross Glockner totaal geen problemen met universele crampons (vrij steile gletsjerhelling).
Zal de hogergenoemde modellen eens vergelijken en proberen. Als ik het goed begrijp raden sommigen een echte C aan voor Mt Blanc? Valt daar ook in de ardennen goed mee te stappen? Of zijn die té stijf?

De goretex liner in mijn Hanwags heeft het trouwens na 2 jaar begeven. Afgelopen weekend telkens na +- 2u stappen in de sneeuw natte voeten in de Belgische Ardennen.
To boldly go where everyone has gone before ... 
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/2  >   >> Reageer op dit bericht