|
|
Hiker
25 berichten
sinds 20/11/2008 |
Ik lees dat ducktape een uitstekende manier is om verder te lopen als je blaren hebt. Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ben eigenlijk bang dat je dit niet meer van je huid afkrijgt!
Ik wil 25 dagen gaan lopen en 1 blaartje kan gewoon echt alles voor je verpesten zoals vele zullen weten en bedacht daarom om dit keer dan maar bij aanvang al gewoon mijn hele hiel in te tapen.
Voors of tegens? Beter dure secondskin kopen ipv ducktape? |
| |
|
|
Veteraan
635 berichten
sinds 21/11/2004 |
Ducktape is het eerste wat ik er over hoor.
Sport tape is volgens mij iets huid vriendelijker. Het scheurt even goed als Duck tape in ieder geval.
Voor bleinen tussen de tenen gebruikte ik vroeger Compeed, wat ik als zeer goed ervaren heb. Sinds mijn nieuwe steunzolen heb ik dit wel niet meer moeten gebruiken.
Bleinen op de hielen of rug van de voet heb ik nog niet gehad. Wel ooit eens een soort eczeem gekregen van lang in vochtige schoenen te stappen (was voor de tocht naar het schijnt al aanwezig maar is door de vochtigheid pas echt naar boven gekomen). Toen heb ik ook Compeed gebruikt maar vond dit toch niet zo goed. In combinatie met de vochtigheid toen is dit beginnen schuiven. Ik zou eerder geneigd zijn om de blein door te prikken en er dan een groot stuk sporttape aan te doen.
De volgende keer als ik in een vochtig gebied ga stappen denk ik erover om Cavilon spray op de voeten de spuiten. Dat legt een filmlaag over de huid waardoor deze beschermt wordt. Iemand anders deze spray of een ander merk al getest? |
| hike naked, it adds color to your cheeks |
|
|
Hiker
17 berichten
sinds 20/12/2009 |
Hoi, Duct tape lijkt me niet echt aangewezen voor ehbo. Solventen die vrijkomen uit de lijm én het materiaal kunnen allergische reacties veroorzaken én ook je materiaal (GTX) aantasten. Ikzelf neem reeds lang een busje Daktarin poeder mee. Dit is een anti-schimmel product. Heb ik een open blaar, dan knip ik s'avonds de huidresten weg, hoopje Daktarin erop en afdekken van de wonde met een pleister. s'Morgens gewone compeed erop maar de wonde heeft een verharding gekregen door de uitdrogende werking van het poeder. Eventuele schimmelvorming in de vochtige omgeving van je schoenen is zo bijna uit te sluiten. Bij het wegzetten van mijn schoenen (na drogen natuurlijk) strooi ik ook wel eens een klein beetje van dit poeder in de schoen. Beter voorkomen dan genezen en iedereen die ooit schimmel op zijn/haar voet heeft gehad weet dat deze op een paar dagen kan resulteren in een ware marteling. Neem Duct tape mee want deze is bijvoorbeeld prima voor een noodspalk bijvoorbeeld twee vingers aan elkaar tapen wanneer je handen vochtig zijn. Vervang deze taping echter op een rustig moment door sporttape want deze laat de huid nog een beetje ademen én zit prettiger.
Hike ze |
| Stap voor stap genieten, dan kom je er wel! |
|
|
Veteraan
13 berichten
sinds 25/09/2006 |
cavilon-spray gebruiken wij op ziekenhuisniveau reeds jaar en dag ... is een goed hulpmiddel om huidirritaties tgv (wond-)pleisters te voorkomen. cavilon-spray is trouwens de niet-prikkende vervanger van benzoëtinctuur; en dus ideaal bij kinderen en open wonden. of dit een uitstekend preventief middel is voor huidletsels ontstaan door "schuifkrachten" ... dat is wellicht een andere discussie.
wij hebben goeie ervaring met "gerlachs gehwol voetcrème". en de gevoelige hielregio kan desgewenst met een sporttape preventief ingepakt worden (let op voor vouwen, plooien, randen !).
en voor enkele jaren, hebben wij in zweden een aantal ultra-lopers (militairen) ontmoet die voor de aanvang van hun exploot de voet VOLLEDIG in de tape draaiden en die vervolgens pas verwijderden NA de tocht ... zonder blaarvorming of andere huidletsels ... maar dit is wellicht opnieuw "oefening baart kunst".
alvast succes ! |
| the challenge of the adventure exists in the challenge itself |
|
|
Hiker
154 berichten
sinds 9/07/2009 |
Je hebt verschillende blaren:
1. blaren door schuurplekken, deze komen meestal voor achter op de hiel, tussen of bovenop tenen en soms wreef.
2. blaren door drukpunten
Deze komen meestal voor onder de voet, hiel en topjes van tenen. Meestal veroorzaakt door te krappe schoen (weinig teen ruimte) of versleten voetbedden.
Blaren door schuurplekken kan je prima voorkomen door van te voren intapen met sportape, dakpansgewijs strookjes plakken.
Blaren door drukpunten zijn lastiger te voorkomen inzoverre het niet aan de schen of oud voetbed ligt. Sommige zeggen huid afharden met kamferspiritus. Daar moet je tijdig mee beginnen. Wat dit doet is de huid als het ware uitdrogen zodat de huid ook nauwelijks meer zweet wat dus weer blaren voorkomt.
Qua behandeling van blaren. Gewoon doorprikken en compeed erop als het kan qua plek. De compeed pleister goed fixeren met sporttape anders ligt hij er zo af. Is de plek te klein voor compeed dan is doorprikken meestal wel voldoende. Bij goed volle blaren pak ik naald en draad. Ik tek dan een draadj door de blaar heen. De draad fungeert dan als drain. 's nachts wordt de blaar dan mooi droog en 's ochtends draadje eruit. afhankleijk van in hoeverre de blaar echt droog is geworden tape ik de plak af met sportape (bij geheel droge blaar herkenbaar aan droge huid) of compeed (de blaar is nog gevoelig)
|
| mvg. Sander |
|
|
Veteraan
111 berichten
sinds 13/03/2006 |
Ik plak regelmatig preventief sporttape; nooit last gehad van irritatie en het helpt echt tegen blaren. |
| To boldly go where everyone has gone before ... |
|
|
Newbie
10 berichten
sinds 12/01/2010 |
Doorprikken flamazine erop en tanden bijten zo heb ik de eindstreep in bornem gehaald |
| May you be in heaven half an hour before the devil knows you're dead. |
|
|
Veteraan
13 berichten
sinds 25/09/2006 |
flammazine is géén optie ... is een bacteriostaticum dat bovendien het wondbed vochtig houdt ... |
| the challenge of the adventure exists in the challenge itself |
|
|
Newbie
10 berichten
sinds 12/01/2010 |
EN TANDEN BIJTEN ? |
| May you be in heaven half an hour before the devil knows you're dead. |
|
|
Veteraan
449 berichten
sinds 1/05/2007 |
In plaats van het compeed van de buitensportzaak te kopen ga ik meestal langs de apotheker voor dat soort dingen. Die hebben compeed van comfeel. Dat is 10 x 10 cm groot en dikker dan het 'normale' compeed. Ik knip dit op grootte voor hetgeen ik het nodig heb en plak het af met een tape die ook de verpleegster gebruiken. Dit is heeft als voordeel dat er geen lijm doorkomt. Wat met sportape wel het geval is en dan in je sokken blijft steken. Plakken doet het even goed als je maar ver genoeg plakt. Vb. voor mijn hiel te plakken ga ik x-gewijs rond de voet. Nog nooit losgekomen. Ik heb ooit de 'normale' compeed gebruikt en dat bleef totaal niet zitten. |
| keep walking |
|
|