Hiking.be
Posten Terug naar overzicht <<   <  1/3  >   >> Reageer op dit bericht
Loopschema voor EBC Nepal 3/02/2010 18:24:12
Paul Quote
Hiker
25 berichten
sinds 20/11/2008
Ik wil over ruim 2 maanden de Everest Base Camp trek gaan lopen vanaf Jiri. Op de zwaarste dag moet ik 800m klimmen.

Nou kan ik hier nergens wandelen dus moet ik het maar met het trappenhuis doen van mijn flat. Deze is 40m hoog.

Ik heb een schema gemaakt waarbij ik met telkens een dag rust ertussen van 3x per dag de trap op en af zonder bepakking eindig met 20x de trap op en af met 10kg. Dan 5 dagen rust en beginnen met de trek. Wel doe ik die 20x de trap op en af verdeeld over 4x per dag.

Ik ben alleen een beetje bang op blessures en dat dit wellicht een beetje te overdreven is... Wat vinden jullie ervan? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

De laatste keer dat ik de Alpen inging had ik daarvoor een GR, de Westweg en de WHW gelopen dus was ik goed in vorm... Nu heb ik 2 maanden zonder trails.

Re: Loopschema voor EBC Nepal 4/02/2010 9:20:24
Vincent Quote
Veteraan
37 berichten
sinds 16/05/2008
Ik denk dat gewoon joggen/lopen ook voldoende is. Heb zelf al 3 x de tocht naar EBC gedaan en heb nooit trappentraining gedaan. Ter plekke toch geen problemen ondervonden.

Re: Loopschema voor EBC Nepal 4/02/2010 10:07:41
Doedeljan Quote
Veteraan
991 berichten
sinds 9/09/2005
vraag het eens aan styby
Het doel kan nooit zo mooi zijn dan de weg er naar toe 
Loopschema voor EBC Nepal 4/02/2010 11:11:05
Raf Quote
Hiker
9 berichten
sinds 10/03/2009
Ik ben momenteel ook bezig met traplopen (het is te koud voor echt goed buiten aan de conditie te werken + de spieren worden harder getrained)
ik loop 5 verdiepingen 10 keer op en af met een basisconditie. en ook met 8 kg op de rug lukt dat juist.
als je echt veel zwaarder qua rugzak gaat zou ik wandelen aanraden. ik heb het zelf eens 18 keer gedaan met 20 kg op de rug en dat is best ook wel een goede training.
zorg dat je in elk geval goed stretched, ik loop naar boven, stretch voor een paar minuten, loop dan tot de 5de keer en stretch opnieuw, dan lopen tot de 10de keer en terug stretchen en als laatste rustig naar beneden wandelen als cooling down.
en gebruik een mp3-speler, want de verveling zal redelijk snel toeslaan!

je trainingsschema is trouwens wel redelijk stijl voor zich in 2 maanden af te spelen, ook die 20keer verspreiden over een dag vind ik raar (uit tijdsperspectief snap ik het wel, maar of je spieren het zo goed gaan verteren...)

Re: Loopschema voor EBC Nepal 4/02/2010 12:09:18
Debbie & Ivo Quote
Veteraan
1226 berichten
sinds 13/01/2004
Dat trappenlopen lijkt me een ideale krachttraining (met intervals), zeker met nog extra bepakking. Dit wordt best gecombineerd met lange duurtrainingen aan een rustig tempo en bijgevolg een lagere hartslag: lopen, fietsen/MTB of ev. wandelen voor een (halve) dag.

Zeker opletten voor overbelasting en op tijd ingrijpen en je intensiteit van je oefeningen aanpassen als je pijn gewaar wordt. Vooral de pezen zijn op dat vlak gevoelig. Als je te lang wacht dan zul je je uiteindelijk nog langer moeten rusten en dan kan je voorbereiding en misschien je hele reis in gevaar komen.
You can't build a reputation on what you are going to do. 
Re: Loopschema voor EBC Nepal 4/02/2010 12:49:41
Stef Schuermans Quote
Veteraan
887 berichten
sinds 31/01/2008
Doedeljanvraag het eens aan styby

Oppassen met dergelijk trainingsschema, stel dat je plots 1600 trappen leest ipv 160 :-D
http://www.stefschuermans.be 
Re: Loopschema voor EBC Nepal 6/02/2010 18:47:41
Paul Quote
Hiker
25 berichten
sinds 20/11/2008
Ik heb geen idee hoe zwaar die EBC gaat zijn gewoon maar er zijn dagen van 800m stijgen bij en dat is wel heel pittig toch?! Mijn laatste Alpen tocht was de Venedigger Hohenweg en daar was de zwaarste dag 600m geloof ik wat echt flink aanpakken was maar kan me vergissen. Met stokken was dit overigens wel heel veel makkelijker dan zonder ;)

Re: Loopschema voor EBC Nepal 6/02/2010 19:00:05
Paul Quote
Hiker
25 berichten
sinds 20/11/2008
Ik wil zo'n 30 dagen onderweg zijn. Om de hoeveel dagen raden jullie aan om een rustdag te nemen? Ik ben 27. En zijn die 2 rustdagen ter acclimatisering echt nodig? Ik begin al in Jiri en ben dan al bijna 2 weken op weg geloof ik... Het lijkt mij sterk overdreven. Wat vinden jullie daarvan?

Re: Loopschema voor EBC Nepal 6/02/2010 19:02:39
Dave De Bra Quote
Hiker
53 berichten
sinds 10/01/2009
Dat is echt voor iedereen verschillend en hangt er ook vanaf wat je normale levensstijl is. Als je regelmatig sport zal het echt geen probleem zijn. Het is een vaak gelopen trektocht waarbij de dagetappes zeer haalbaar zijn. Je hebt de tijd om op je gemak rond te wandelen, de hoogteverschillen zijn ook niet overdreven, dat is zelfs 800m niet als je een beetje gezond bent. Waar je echter geen invloed op hebt en wat sommige dagen wel zwaar kan maken als je er last van krijgt, dat is hoogteziekte.

edit: Je bent blijkbaar nog maar 27, dan kan zo'n trektocht echt geen enkel probleem vormen hoor, tenzij je misschien met gewichtsproblemen en zwakke gewrichten te kampen hebt. Voor de rest moet je enkel op je hoede zijn voor hoogteziekte. Die acclimatiserings dagen lijken me ook niet nodig. Je kan er eventueel 1 gebruiken om rekening te houden met slecht weer. Zoiets kan je met je gids bespreken op voorhand.

Re: Loopschema voor EBC Nepal 6/02/2010 19:25:55
dieter Quote
Veteraan
201 berichten
sinds 30/09/2006
Ik kan me vergissen, maar 800m is nu toch niet overdreven veel?

We zijn twee weken geleden nog op wintertrekking nr de Vogezen geweest waarbij we dag één 600m deden en dag 2 meer dan 800m stijgen. Ok de Vogezen zijn de Himalaya niet, maar ik denk niet dat daar het probleem ligt. Als je min of meer 'normaal' fit bent denk ik dat je wel genoeg training oploopt terplekke.

De hoogte lijkt me een grotere kandidaat om voor moeilijkheden te zorgen.

Posten Terug naar overzicht <<   <  1/3  >   >> Reageer op dit bericht