|
|
Veteraan
449 berichten
sinds 1/05/2007 |
Awel, we hebben het zotte idee om naar spitsbergen te trekken. Nu zijn we bezig om een ‘haalbaarheidsstudie’ uit te voeren. Zijn er mensen die tips hebben over:
- hoe tot daar geraken?
- waar aan kaarten geraken? Ik heb gezien dat het noors pool instituut kaarten 1/100.000 heeft. Maar in de nomade heb ik ze nog niet zien liggen.
- welke temperaturen zijn er te verwachten in het midden van de zomer?
- wat is het weerbeeld in het midden van de zomer?
- welke zijn goede sites om het weer ginder op te volgen?
- wat soort tent is geschikt?
- nemen we best sneeuwschoenen / stijgijzers & pickel mee?
- hoe liggen de gletsjers er bij in de zomer?
- hoe zit dat met het geweer om beren mee te schieten? Heb je daar een diploma voor nodig?
- is zo een geweer te huren in spitsbergen?
- of hoe krijg je zo een geweer tot ginder?
- hoe zit dat met de verzekering? Waar kunnen we aan zo iets geraken? De kbf verzekering dekt geen arctisch gebied.
- zijn er ‘reisbureau’s’ die zulke zotte expedities kunnen begeleiden? Ik denk hier aan vervoer vanuit Longyearbyen. Dat we ergens afgezet worden en na een paar dagen ergens terug opgehaald worden richting Longyearbyen.
- links naar info dat interessant kan zijn voor ons?
De plaats in spitsbergen is nog niet bepaald. Maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het in de buurt zijn van de luchthaven waar we aankomen. Of we moeten goedkoop naar een ander deel van spitsbergen kunnen geraken.
Voorlopig zijn we met 2. De bedoeling is om over land te gaan trekken voor enkele dagen. Met rugzak en tent.
Alle hulp welkom, Gerlinde
http://bergkonijn.wordpress.com/xenwhite/ |
| keep walking |
|
|
Veteraan
277 berichten
sinds 22/02/2005 |
Bij Base Camp in Nijlen kunnen ze je wel aan kaarten helpen. |
| Yesterday is history, tomorrow is mistery,today is a gift, that's why they call it present (Babatunde Olatunji) |
|
|
Veteraan
71 berichten
sinds 22/12/2007 |
HT Trekking heeft een trip in Spitsbergen op haar programma staan als ik me niet vergis, misschien vind je daar wat info in
jip: http://www.htwandelreizen.nl/wandelvakanties/rugzaktrekkingen/rugzaktrekkingen/spitsbergen |
| |
|
|
Moderator
803 berichten
sinds 6/02/2004 |
je kan veel vinden op het net
ook het boek poolicht van jolanda linschoten gaat erover
een geweer kan je vlot huren terplaatse
een groep van 2 is af te raden: spitzbergen is 1 van de weinig locaties waar in groep reizen echt noodzakelijk is: je moet de wacht houden bij de tent voor naderende ijsberen
in de lonely planet staat ook heel wat info
svalbard nature is een locale organisator die ondersteunign kan bieden |
| vivre intensément sa passion |
|
|
Veteraan
268 berichten
sinds 7/08/2004 |
http://www.cleanupsvalbard.be/
Deze gasten hebben ook al een paar reizen daar gemaakt, je moet hen ook maar eens contacteren, Bart zit soms ook wel hier op het forum.
En je moet wel degelijk leren schieten met je geweer! En dit is ook niet echt overbodig als je oog in oog staat met een IJsbeer heb je liefst wat ervaring.
Het gevaar van en de kans op een ontmoeting met een IJsbeer is op Svalbard echt niet gering !
Verder kan ik Brent alleen maar volgen, een groepje is echt wel noodzakelijk. |
| |
|
|
Veteraan
268 berichten
sinds 7/08/2004 |
En ook de zoekfunctie van dit forum helpt je vooruit
http://www.hiking.be/forum/thread.asp?Thread=52528&Page=1&Search=spitsbergen
|
| |
|
|
Veteraan
449 berichten
sinds 1/05/2007 |
' t Is voor die beertjes dat ik het meeste schrik heb ... |
| keep walking |
|
|
Veteraan
41 berichten
sinds 18/04/2008 |
Tomtesteron nog nooit gezien op tv?
Die hebben in patagonie denk ik een 6daagse tocht gedaan door alles...
En tegen de beertjes hadden ze pepperspray. Redelijke effectief bleek zo;
na het testen bleek de straal eerder een verneveling te zijn, die mooi in het gezicht van de geluidsman waaide... hihi..
(verder heb ik op wikipedia gelezen dat gemiddelde zomertemperatuur +5° is, in de winter -12.. redelijk kalm, en warm door de Golfstroom...) |
| climbing is a way of life |
|
|
Veteraan
9 berichten
sinds 2/07/2007 |
Ga er deze zomer voor de tweede keer naartoe.
Eerste keer was met z'n tweetjes voor vier weken, rondtrekkend uiteraard. Toen hadden we ons aan Templet laten afzetten door een helikopter. Is nu niet meer te betalen!
Verwacht een temperatuur van rond de 5 graden. In de zon kan dit aardig oplopen. Eens bewolkt zakt het kwik snel. Wij hebben toen enkele dagen sneeuw gehad ook... (half juli - half augustus).
Een degelijke tent is een must! Als het weer omslaat kan het er spoken! Hebben drie dagen vastgezeten met storm en regen/sneeuw, tent bijna plat... geloof me: elke euro aan een tent is goed gespendeerd.
Tenzij je alleen het binnenland wil intrekken op hoger gelegen delen, kan je botines thuis laten: degelijke laarzen zijn aangewezen op de natte toendravlaktes.
Vertrekkend vanuit Longyearbyen zijn mooie wandelingen te maken. Vrees voor beren (is warmste deel van Svalbard) hoef je daar niet echt te hebben, al kunnen ze eender waar zitten en moet je oplettend blijven!
Berenwacht hebben we toen niet gehouden. Op een eerdere expeditie van mijn reispartner (EgdeOya) moesten ze dag en "nacht" berenwacht houden: het zat er dan ook vol!
Ik hoor nog wel van je wilde plannen als ze wat vorm krijgen.
Groet.
|
| |
|
|
Veteraan
449 berichten
sinds 1/05/2007 |
Dank voor de reacties; de info op de site is al goed aangevuld.
Maar als er nog mensen tips hebben; laat maar weten. Op de moment is de verzekering het meest onduidelijke punt. |
| keep walking |
|
|